Az elmúlt másfél hétben egy 53.000 fős városban jártam. Most hazajöttem, ezért írok egy kis beszámolót az ottani "BKV"-ról, a tömegközlekedésről.
Mint tudjuk, Románia 2007-ben csatlakozott az Európai Unióhoz, vállalva az ezzel járó kötelezettségeket. Eltelt 6 év, de még mindig találunk érdekes dolgokat országszerte. Lássuk a zilahi tömegközlekedést, a Transurbis nevű céget.
A cég a városi tömegközlekedést lebonyolítását végzi, autóbuszokkal és mikrobuszokkal. A flotta nem egységes, van: Isuzu, BCR, Irisbus, Iveco, MAN, ROMAN, többféle Mercedes. Több busz már elérte a kritikus 24 éves kort, sokat szétvágva értékesítettek, de sok még mindig közlekedik. A jegy kétszer használható, 4 Lei (270 forint). Sajnos a pénzért nagyon gyenge, pontatlan szolgáltatást kapunk cserébe. Lejjebb képes beszámolót olvashattok.
A képen a flotta egyik legöregebb járműve. 24 éves, több mint 1,5 millió kilométert futott.
16 éves Isuzu autóbusz. Erről a buszról lejjebb részletes képes beszámolót olvashattok.
Ottani Transurbis alkalmazott ismerősömmel egy műszakot eltöltöttem, kérdezgettem, fényképeztem. Elég érdekes képet kaptam az ottani helyzetről.
- Alkatrészeket sokszor csak késve kapnak, addig műszaki hibásan közlekednek a buszok
- Sokszor a sofőröknek kell szerelni, takarítani
- Műszaki vizsgát maga a cég végzi, korruptan
- Ha van fűtés/hűtés a buszban azt használni nem szabad a többletfogyasztás elkerülése miatt, ellenkező esetben a többletfogyasztásból származó pluszköltséget a sofőrnek a havi béréből vonják le
- Télen a buszok ablaka kívülről-belülről egyaránt befagynak, az utasok a sofőr segítségével tudják, pontosan hol is járnak
A busz utastere. A székek többsége ki van szakadva, a lábaik rozsdásak, néhol töröttek.
A jegykezelő. A dátum jó volt, de az óra és a perc már teljesen mást mutatott...
A "vezetőfülke". Kissé szétkopott, olajos, zsíros állapotban.
Az ajtók sajnos öregek. Gépzsír nélkül nem lehetne kinyitni, bár hátránya hogy a nyakunkba csöpög...
Sajnos a buszok többségén ez alap dolog...
A visszapillantó tükör kettétört. Cserére nincs lehetőség.
Igen. A motor miatt a belmagasság csak 170 cm. A székek alacsonyra kerültek, igen kényelmetlenek. A poroltó pedig már nem tartozék, pedig jól jött volna...
Felforrt a motor. Leálltunk pihenni.
A párnapos tapasztalatszerzés során bátran mondhatom, hogy akármennyire is szídjuk a BKV-t, sajnos vannak sokkal de sokkal lemaradottabb vállalatok. Sajnos.